embaràs i salut oral

Sabies que tota embarassada ha d’anar al dentista durant la gestació?

En la vida d’una dona, els majors canvis fisiològics

i hormonals ocorren durant l’embaràs. L’embaràs canvia el cos de la dona de moltes maneres, i una d’elles és que ocasiona determinats canvis

en la cavitat bucal.

Creiem que és imprescindible que les pacients consultin l’odontòleg abans de l’embaràs i almenys una vegada cada trimestre durant la gestació. Tota dona embarassada ha de realitzar un diagnòstic del seu estat oral i rebre informació sobre els hàbits correctes de salut bucal, per tal de disminuir els riscos de malalties orals tant per a ella com

per al seu futur bebè.

TEMES D’INTERÈS:

Canvis durant l’embaràs
embarazo
  • Càries. En contra de la creença popular, no s’ha demostrat una relació directa entre la càries i l’embaràs. No obstant això, l’embaràs afavoreix una sèrie de canvis en la conducta alimentària i a la boca que poden promoure la formació de càries:
  • Certs bacteris augmenten durant l’embaràs.
  • La saliva es torna més àcida.
  • S’ingereixen més aliments a causa d’una major necessitat energètica.
    L’augment de la freqüència i la quantitat dels aliments, dels bacteris i de l’acidesa salival –com també la poca atenció que es presta a la salut oral– poden elevar el risc de càries de la futura mare.
  • Gingivitis (inflamació de les genives). És la malaltia que es detecta amb més freqüència a la boca de les embarassades. La gingivitis consisteix en una inflamació de les genives, que es troben més enrogides, sensibles i amb tendència al sagnat espontani o davant estímuls com ara raspallar-se les dents o mastegar.

No se sabe por qué las hormonas aumentan la inflamación de las encías. Si una mujer presenta gingivitis, la enfermedad se suele agravar durante el embarazo.
  • Granuloma o tumor de l’embaràs. Un petit percentatge d’embarassades presenten un creixement localitzat de la geniva, generalment entre les dents incisives superiors. Aquesta és una lesió vascular, benigna i sense símptomes, de causa desconeguda, que sagna fàcilment, creix ràpidament i que disminueix o fins i tot desapareix després del part. De vegades és necessari eliminar el granuloma quirúrgicament.
Salut oral materna i relació amb el naixement del bebè
cahua
  • Des de fa més d’una dècada, diversos autors han remarcat una possible associació entre la malaltia periodontal (de genives) materna, els parts prematurs i bebès amb baix pes en néixer. No obstant això, encara no resulta clar si aquesta malaltia n’és la causa o si forma part d’altres factors materns.
  • El que sí resulta evident és la necessitat d’extremar les cures dentals i optimar el tractament de genives en la mare durant l’embaràs com a mesura per reduir els parts prematurs i la quantitat de bebès amb baix pes en néixer.

Alimentació materna i salut oral
alimentación
  • La dieta de la gestant pot afectar el creixement i el desenvolupament dental del fetus, particularment des de la seva concepció fins als sis mesos de desenvolupament en el ventre matern.
  • La futura mare ha de tenir present que els carbohidrats refinats són més cariogènics (causen més càries) i per això ha d’evitar-los. Si una embarassada n’ingereix entre àpats, se li aconsella rentar-se les dents immediatament després.
  • La majoria de científics consideren que el fluor prenatal és inefectiu. Tot i que el fluor aparentment travessa la barrera placentària, es desconeix quina quantitat n’assimila el fetus després de l’excreció i de dipositar-se en l’esquelet de la mare.

Salut oral materna i risc de càries del bebè
  • Els bacteris que ocasionen les càries en els bebès típicament s’adquireixen per transmissió directa de la saliva de les mares, pares o cuidadors. Com més primerenca sigui la transmissió i més cariogènica la dieta del bebè, més substancial serà la transferència. Per això, les mares amb antecedents d’alt risc de càries són més propenses a presentar alts nivells de bacteris a la saliva, i posen els seus fills en major risc de desenvolupar càries precoç en la infància.
  • S’ha comprovat que els xiclets de xilitol i els col·lutoris bucals amb clorhexidina disminueixen la càrrega bacteriana en la flora materna i redueixen el risc de transmissió bacteriana al bebè si s’utilitzen en els últims moments de l’embaràs o en el període postpart. Pregunta-li al teu dentista si considera que aquests tractaments et beneficiarien.
Embaràs i visites al dentista
moni
  • S’ha comprovat que la reducció de càries i de la flora bacteriana en la dona no només millora la seva pròpia salut, sinó que redueix el risc de transmissió bacteriana al seu futur fill. Les mares que participen en programes educatius i preventius tenen fills amb menys càries.
  • No hi ha cap inconvenient a realitzar tractaments dentals durant l’embaràs. Quant a l’anestèsia, es pot utilitzar en dones embarassades amb total seguretat. Quant a les radiografies, els raigs no es dirigeixen cap a l´abdomen i la quantitat de radiació és molt petita, per la qual cosa el risc teratogen (de dany al fetus) de l’exposició és 1000 vegades menor que el risc natural de patir un avortament espontani.

Consells sobre salut oral per a embarassades i futures mares
  • Quan estiguis planejant un embaràs o quan sàpigues que estàs embarassada, visita al teu dentista perquè et faci un examen bucal i t’indiqui el risc de malaltia periodontal i càries, així com les mesures preventives a seguir.
  • Si pateixes gingivitis o periodontitis abans de l’embaràs, aquesta situació es pot agreujar. Has de visitar al dentista perquè t’indiqui el procediment a seguir.
  • Si pateixes reflux o vòmits, l’esmalt de les teves dents pot erosionar-se. El dentista pot indicar-te diverses mesures per neutralitzar els àcids de l’estómac i evitar tant les càries com la sensibilitat dental.
  • Has de mantenir una higiene oral minuciosa: raspallar-te després de cada àpat i passar-te el fil dental entre els molars cada nit. Si el teu dentista t’ho indica, pots utilitzar glopeigs de fluor o clorhexidina, així com xiclets de xilitol.
  • La teva alimentació pot influir en el creixement i el desenvolupament de les dents del teu bebè. És molt important mantenir una dieta equilibrada i evitar el consum de dolços, sucs industrials, brioixeria i refrescs, especialment entre àpats.
  • Una vegada nascut el teu bebè, podràs evitar que pateixi càries en el futur. Aprofita el moment del bany per a netejar-li les genives amb una gasa, un drapet humitejat o un didal de silicona. Quan li neixi la primera dent de llet, és indispensable netejar-li la boca després de l’alletament o el biberó.
  • Pots evitar transmetre al teu bebè els bacteris de la teva boca, que es contagien a través de la saliva, defugint hàbits com compartir culleres, netejar el xumet ficant-lo a la teva boca, etc.
  • Abans que el teu bebè faci un any, es recomana dur-lo a l’odontopediatra perquè t’informi de com evitar l’aparició de càries.