com evitar la càries

Saps que la càries és una malaltia 100% controlable?

La caries es actualmente la enfermedad infecciosa crónica más frecuente en la infancia, cinco veces más común que el asma y siete veces más común que la rinitis alérgica. Es un problema serio de salud pública que puede tener graves repercusiones en la salud general del niño.
La càries és una malaltia infecciosa multifactorial, la qual cosa vol dir que existeixen diversos factors implicats en la seva aparició. Entre els més destacats durant la infantesa hi ha:
- Visites tardanes al dentista: com més aviat visitis l’odontopediatra (abans de l’any de vida), majors possibilitats i eines tindràs per prevenir malalties bucodentals en el teu fill.
- Higiene oral insuficient: és potser el factor més destacable per a l’aparició de càries. La neteja bucal és obligatòria a partir de l’aparició de la primera dent de llet, així com l’ús del fil dental quan els queixals hagin fet contacte.
- Característiques bucodentals: un petit nombre de nens presenten defectes en l’esmalt de les dents de llet (hipoplàsies) ocasionats per alguna alteració durant la seva formació (intrauterina). Les superfícies d´aquestes dents amb hipoplàsies són més susceptibles de patir càries.
- Transmissió primerenca de bacteris: existeixen certes conductes de risc que augmenten la possibilitat d’un contagi primerenc de bacteris en la saliva de la mare o el pare i que incrementen el risc de càries del bebè.
- Alimentació nocturna: durant el son, el flux salival és gairebé nul, amb la qual cosa és el moment més susceptible a l’atac de bacteris. Per això, a partir de l’aparició de la primera dent de llet, es desaconsella l’alimentació nocturna, especialment en biberó. En cas de continuar amb la lactància o el biberó, s’ha de procurar netejar les dents després de la presa nocturna.
- Hàbits alimentaris incorrectes: una dieta altament cariogènica, especialment entre àpats, multiplica la possibilitat de desenvolupar càries precoç.
Hipoplàsies del esmalt
- D’igual manera, existeixen anatomies dentals particulars que afavoreixen la retenció de menjar i augmenten el risc de càries. Per a aquest tipus d’anatomies dentals, els segelladors de fosses i fisures són una excel·lent mesura preventiva per a evitar la retenció de menjar y la càries. Consulta el teu odontopediatra.

- Nul·la exposició a fluorurs: l’ús de fluor tòpic és molt eficaç en l’augment de la resistència de la dent a l’atac de bacteris, especialment en pacients d’alt risc. L’odontopediatra ha d’indicar-te la quantitat de fluor d’acord amb l’edat i el risc individual de càries del teu fill.
- Nens amb medicació constant y/o perllongada: molts medicaments pediàtrics (antibiotics, corticoides, antigripales, etc) tenen un alt contingut en sucres, amb la qual cosa els nens medicats són pacients d’alt risc de patir càries i han de ser monitorizats amb més freqüència.
Les nostres recomanacions perquè el teu fill mai pateixi càries són: